

I cesta je cíl
24 hodin Nürburgringu je jedním z nejnáročnějších závodů na světě a každoročně se ho snaží pokořit několik desítek týmů, které se ženou za vítězstvím. Najdete mezi nimi však jeden tým, který si stanovuje úplně jiné cíle.
Toyota Gazoo Racing je na Nürburgringu již tradičním týmem, který se v minulých letech zúčastňoval slavného vytrvalostního závodu s Lexusem LFA. Byla to vlastně jediná možnost, při které jsme mohli v Evropě sledovat tento výjimečný desetiválcový stroj v akci. To už je však minulost. Lexus se posunul o krok dále a letos rozšířil svoje aktivity na evropských tratích. Nasadil vozy kategorie GT3, konkrétně model RC. Tato auta můžeme vídat například v barvách týmu Emil Frey Racing, který se zúčastňuje populární vytrvalostní série Blancpain GT. Tým Gazoo však paradoxně tento závoďák nevyužívá a na letošní čtyřiadvacítku přivezl úplně nové auto, závodní verzi úžasného kupé LC. Se zvědavostí jsem vyrazil na Ring zjistit, co se skrývá za tímto novým projektem.
Hned v pátek po kvalifikaci mě vítají v týmu Gazoo Racing a mám možnost usednout ke stolu s šéfmechanikem Toshiyuki Sekyiou a šéfem týmu, Hiroaki Kitazawou. Jejich nadšení a zapálení do práce se nedá popsat. Japonci jsou známí svoji láskou k autům a i přesto, že nám jsou kulturou vzdálenější, jejich profesionalita by se dala přirovnat ke špičkovým inženýrům pracujících v továrních týmech v Německu. Postavit závodní speciál LC bylo pro celý tým velkou výzvou. Vlastně pokaždé je legendární závod na Ringu pro Gazoo Racing velkou výzvou, zvláště pak, pokud tam nové auto jede svůj první závod.
Na rozdíl od LFA totiž není LC od samého začátku postavené jako supersport. Jde spíše o silniční gétéčko. Ke splnění homologace pro závod bylo samozřejmě nutné auto osadit odpovídajícími bezpečnostními prvky jako je rám, speciální nádrž nebo závodní sedačka. Překvapí vás však další důležité prvky auta, které nepodléhají žádným restrikcím. Závodní LC totiž spadá do kategorie SP-PRO, která je určena prototypům. Lexus LC je jediným zástupcem figurujícím letos v této kategorii. Inženýři, kteří auto vyvíjejí, tak mají volné ruce a rádi této možnosti využívají. Nürburgring je považován a často využíván k testování nových vozů a značka Lexus není výjimkou, i proto tento náročný závod funguje jako jeden velký test. Šéf týmu Kitazawa právem tvrdí, že pro jejich auto neexistuje větší zkouška, než je právě náročný závod v německém pohoří Eifel. Okruh měří celkově přes 25 kilometrů, čítá 73 zatáček a převýšení je zde více než 300 metrů. Přidejte si další okolnosti, jako je různorodost povrchu tratě a většinou i počasí, které se zde neustále mění.
Cílem závodu je pro japonský tým sbírání zkušeností a dat, jež se následně využívají pro vývoj sériových modelů Lexus. V případě závodního LC se nejdříve testovalo v Japonsku na okruhu Fuji Speedway, kde auto najelo nějakých 6000 kilometrů, aby se vychytaly základní nedostatky. Dalším testem už je samotný závod. Šéfmechanik Sekyia mi prozradil, že testují v mnoha směrech. Zajímavý je například motor. Základem je sice atmosférický osmiválec s označením 2UR-GSE vycházející z modelů RC-F a LC 500. V detailech se však liší a Japonci pracují na jeho evoluci. Že by se Lexus držel atmosféry i v budoucnu? Bylo by to jedině dobře! Další zmíněné části auta jsou podvozek, aerodynamika nebo použití nových materiálů za účelem snížení hmotnosti. Osobně si myslím, že hlavním úkolem testování byl vývoj ostřejší silniční verze LC. To by se nám líbilo, protože i stávající osmiválcová nás neskutečně bavila. Zatím však Lexus neoznámil, že by šlo něco podobného do produkce. Musíme si tedy počkat, zda se tak opravdu stane.
Závodní LC vybojovalo v kvalifikaci skvělé 32. místo s časem 8:34,591 a ani v samotném závodě si nevedlo zle. Hned po startu došlo sice ke kontaktu s jiným vozem, naštěstí však nebyla nutná neplánovaná zastávka v boxech. Několik závad ale během závodu nakonec přišlo. Tým Gazoo Racing se potýkal s problémy s převodovkou, brzdami nebo elektronikou. Ani to je však nezastavilo a vždy se podařilo vrátit vůz zpět na trať. Velkou roli zahrálo i počasí, protože nad ránem přišel silný déšť a závod tak musel být na nějaké dvě hodiny přerušen kvůli špatné viditelnosti. Nakonec Lexus obsadil 96. pozici s průměrnou rychlostí 101,716 km/h a ztrátou 38 kol na první Porsche z týmu Manthey. Jejich první nasazené auto dosáhlo pole position, nicméně krátce po desáté hodině závodu najel Romain Dumas na olejovou skvrnu a havaroval. Na fenomenální tempo však dokázalo navázat sesterské auto s číslem 912 v sestavě Lietz - Pilet - Makowiecki - Tandy a vybojovalo pro tým Manthey již šesté prvenství v legendárním závodě. Dalo by se říci, že jde o domácí triumf, protože nedaleko okruhu má tým Manthey už několik let svoje zázemí a staví zde závodní auta přímo pro Porsche. Druhé a třetí místo obsadily Mercedesy týmu Black Falcon.
Tým Gazoo Racing i přes zmíněné komplikace považuje závod za úspěšný. Nebyla to navíc zkouška jen pro samotný vůz, ale samozřejmě i pro tým, který se dokázal vypořádat se všemi komplikacemi. Všichni jeho členové, vyjma závodníků, jsou zaměstnanci Toyota Motor Corporation a pro firmu jsou tyto zkušenosti velkým přínosem. Konkrétně šlo o 7 mechaniků a 8 inženýrů. Jeden z mechaniků je zároveň i testovací jezdec značky Lexus. Na důležité spojení běžných silničních aut s motorsportem dohlíží samotný ředitel TMC Akio Toyoda, velký nadšenec do motorsportu a také závodní jezdec. V minulých letech se dokonce posadil do závodního LFA a pod pseudonymem Morizo se 24 hodinového závodu několikrát zúčastnil. Letos na Nürburgringu sice chyběl, nicméně vše důkladně probíral přes videohovory s vedením týmu. Zápal do motorsportu je v týmu Gazoo Racing opravdu velký a kdykoliv kolem vás na trati závodní Lexus projede, můžete si být jisti, že za tímto projektem stojí banda nadšených profíků. Tým má dokonce svůj vlastní přenos na Youtube vysílaný v japonštině. Japonci tak mohou sledovat rozhovory s jezdci a členy týmu, které na oficiálním streamu nenajdou.
Cílem nemusí být vždy vítězství. A Gazoo Racing je ideálním příkladem toho, že závody jsou také o vývoji a posouvání technologií směrem vpřed. Jen díky tomu dnes můžeme jezdit v autech se špičkovou technikou a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Ve sportovních Lexusech tak najdeme atmosféru motorsportu a každému z nich předcházel nespočet pokořených kilometrů včetně těch nejnáročnějších, ujetých ve 24 hodinovém závodě na Nürburgringu.
Díky časopisu Faster.
Nenechte si ujít Faster Magazine #53, kde kromě tohoto článku najdete spoustu dalšího zajímavého čtení.